Zahlavi

Podlehnete opravdu kvalitní reklamě ?
... aneb jak jsem vyhodil 10tis. Kč

Život člověka je plný příhod. Některé zážitky jsou vyjímečné. V takovém případě se autor "neudrží" a má potřebu se o svoje pocity podělit s okolím.
Přesně do tohoto stádia jsem dospěl během absolvování placeného kurzu
"S profíky v zádech".
Zvažujete-li, že se tohoto či podobného marketingového školení zúčastníte možná oceníte pár postřehů, které mohou hrát roli ve Vašem rozhodování. Mne kurz zatím naučil pouze to, že za svým cílem nechodí "v rukavičkách" a slova, která mají v normálním světě svůj přesný význam se ve světě marketingu překrucují a hranice mezi pravdou a lží je velmi, velmi nestálá a relativní.
 
toto je odkaz, kterému jsem se měl vyhnout

pátek 18. prosince 2015

Důvod č.2 - chce být Pavel Fara ve ztrátě ?



V tomto příspěvku si trochu započítáme. Pojďme počítat co Pavel v kurzu nabízel. Pojďme odhadnout jaké investice Pavel udělal a porovnat to s příjmy kterých mohl dosáhnout.

Investice do propagace kurzu:

  1. webinář zdarma "Velký internetový experiment - v reálném čase pro vás získáme deset nových zákazníků" ... k této komedii v budoucnu napíši samostatný příspěvek
  2. čtyři poměrně dlouhá motivační videa a to profesionálně natočená v různých lokalitách (videa z exteriérů co jistě navyšují výrobní náklady - oproti natáčení v interiéru ) včetně představení a rozhovoru se třemi spokojenými zákazníky, kterým Pavel postavil jejich podnikání na nohy. A ještě představení všech profesionálů, kteří v kurzu budou přednášet.
Pokud sečtu pouze čistý vysílací čas těchto video prezentací tak jsme někde cca. 4-5 hodin. Samotný webinář "Velký experiment" byl cca. 3hodiny a to nevím zda jsem vydržel celý :-)
Neodvažuji se hádat kolik dní a jaké peníze spolkla výroba video prezentací, ale nedivil bych se pokud by to už nebyly desetitisíce ale šesticiferné číslo - zvlášť pokud zakalkulujeme i čas Pavla, který musel investovat "zdarma" v naději, že se vše ekonomicky vrátí.

Pavel nás informoval, že za poslední roky prodal služby přes internet v hodnotě několika milionů a že hodinová sazba odborníků na SEO, PPC a Facebook marketing je někde cca. 1200Kč / hod. A že nás tito odborníci budou celých 12 měsíců vodit za ruku.

Kolik je podnikatelů co dobrovolně udělají nějaký nový kšeft s vidinou, že půjdou se ziskem výrazně pod své aktuální příjmy. Proč chce někdo kdo si cení své práce na 1200Kč/hod. celých 12 měsíců neomezeně radit a odpovídat lidem co zaplatí za celý rok 10tis. Kč. Že by charita ? :-) 

Kurz dle autora kurzu a jeho prezentace měl hodnotu cca. 70tis. a prodal mi ho za 10tis. V ceně kurzu byla služba "Digitální asistent" v ceně 2000Kč/měsíc.

Co jsem jako účastník dostal ? Viděl jsem 5 webinářů - každý v délce cca. 4 hodin.

Dostal jsem přístup do uzavřené FB skupiny kam jsem mohl položit jakýkoliv dotaz a bylo na něj reagováno také lidmi co pracují v hodinové sazbě 1200Kč/hod. Získal jsem právo položit dotaz na služby Digitální asistent.

Nebyl nikde žádný limit. Mohl jsem položit neomezený počet dotazů - stejně jako každý další člen kurzu.

Bob Němeček odborník na SEO a PPC mi sdělil, že jeden z mých dotazů řešil několik hodin.

Ať se na ty čísla díváte z jakékoliv strany tak mnou zaplacených 10tisíc korun se téměř "zkonzumovalo" během několika prvních dotazů, které jsem položil jenom v hodinové sazbě lidí co mi odpovídali.

Z čeho chce Pavel zaplatit přípravu kuzu, jeho propagaci a dalších 11 měsíců neomezené asistence, kterou před kurzem deklaroval ?

Naprostý ekonomický nesmysl. Do kurzu mohl každý, takže složitost dotazů a počet dotazů během 12 měsíců nemohl odhadovat nikdo ani náhodou.


Ale pozor!!! Na závěr webinářů Pavel přišel s novou nabídkou. Za 990Kč/měsíčně si každý mohl přikoupit balíček redakčního systému Wordpress se šablonou Thrive v české lokalizaci a pak nějaké aplikace Mailator, Affilator, Platbator ... myslím, že vše "vlastní výroba" lidí z kurzu.

Přidejme k tomu, že po mě chtěl 900Kč/hod. aby se podíval zda mám dobře PPC kampaň co jsem si naklikal. A už to takový ekonomický nesmysl nebude - akorát se to holt lidem musí umět šikovně podstrčit a neříkat narovinu dopředu. Nechci slevu zadarmo :-)  Hodím ti návnadu a pak seknu.

Pavel často používal termín "automat na peníze" a jeden takový automat se pokouší stavět přímo z účastníků kurzu.

Koupit šablonu  Thrive v multilicenci vyjde na 49$ za měsíc a můžete jí pak svým zákazníkům poskytnout neomezeně. Dát tuto šablonu do češtiny může být maximálně o pár dnech práce pro člověka co umí anglicky plus nějaká spolupráce s programátorem, který ty texty aplikuje do aplikace. Nezkoumal jsem to, ale například v PrestaShopu ani programátora pro lokalizaci nikdo nepotřebuje - tam lze lokalizovat rovnou z uživatelského rozhraní.
Pavel Wordpress s Thrive šablonou nabízel samostatně někde kolem cca. 350 Kč přesně si nepamatuji protože mě to nezajímalo.

Pokud by získal 100 zákazníků co by měsíčně platili 350 Kč => přilepšil by si o 35 000Kč / měsíc a náklady na multilicenci jsou 49$ za měsíc - tak to už vypadá jako zajímavý podnikatelský plán. Jasně že k tomu musíme připočítat cca. 300Kč / měsíc za pronájem jednoho virtuálního serveru a práci IT specialisty, který to tam vše rozhýbe, ale já myslím, že v tomto je podstata.


Pokud Pavel naučí lidi dělat web na Thrive šabloně tak nebudou chtít dělat web jinak. Dá jim tedy kurz - v rámci kurzu si to tři měsíce mohou dělat zdarma a pak jim to nabídne za cenu srovnatelnou s tím co by zaplatili napřímo výrobci šablony a má svůj "automat na peníze".
Když je naučí rozesílat emaily přes jeho Mailator - budou doma další peníze. Nemusíme lidem říkat, že existuje Mailchimp, který je úplně zadarmo pro cca. 2000 kontaktů a pak platí ne za měsíc, ale za počet odeslaných zpráv. 

 OK - nic proti tomu, ale když bude v kurzu více lidí co nekoupí ? Bude sakra v mínusu.


Můj dojem je, že podstata Pavlova kurzu je za "malé" peníze dostat lidi do kurzu na "velké" sliby a pak jim prodat produkty na kterých mám vysokou marži a které už běží "bez lidí" a tím se ekonomicky zahojit z budoucích příjmů. 
Plus následně tvrdit, že dotaz XY už není součástí slibu "budu vás vodit rok za ruku" a řešit problémy účastníků kurzu v hodinové sazbě. Oni totiž asi nikam neutečou, když si myslí, že mají předplacených 12 měsíců podpory - a jinde by jim to stejně nikdo neudělal levněji a museli by zaplatit za každý dotaz. U nás bude mít za roční paušál něco v ceně a něco už ne. A kdo o té hranici bude rozhodovat, když je definována "12 měsíců vás budu vodit za ruku" ? To je formulace o které se zákazník a dodavatel může hádat donekonečna.

Koupí od Pavla někdo ten kurz za 70 000Kč ?  Myslím, že ne. Takže na to musíme jinak prodáme za 10tis. a pak z těch lidí musíme dostat něco navíc, abychom nebyli hluboko v mínusu.

Na mě to celé dělá dojem, že se nechali "zblbnout" kluci co ve svém oboru umí a co znají svoji cenu člověkem, který umí prodávat - ale je otázka zda způsob jakým prodává je férový.


1 komentář: